In Smaad ging Kees de totaalstrijd aan met de westerse samenleving. Hij had geen goed woord over voor de hebzucht van het westen, en de manier waarop westerse bedrijven de wereld kolonialiseren.
Een sterk anti-Amerikaanse voorstelling, z’n tijd ver vooruit! Verder maakte hij korte metten met het massatoerisme. Ook richtte hij de blik naar binnen met prachtige liedjes over zijn apocalyptisch liefdesleven.
Smaad is Kees’ hardste, meest confronterende programma tot nog toe. Ook één van de meest kwetsbare, gevoelige.
In Smaad zaten onvergetelijke scènes over een nicht die op vakantie gaat naar Thailand, en een legendarische conference over one night stands waarin Kees tot in de intiemste details de troosteloosheid van een one night stand beschreef.
Shockerend, confronterend en beangstigend herkenbaar… Het publiek kon het soms niet meer aan.
Tijdens Smaad liepen halve theaters leeg. De andere helft van het publiek bleef ademloos kijken om aan het eind van de voorstelling niet meer op te houden met applaudiseren.
Natuurlijke selektie, zo noemde Kees het. De affiche van Smaad, die aan het kruis, is géén fotoshop of trucage. De foto is genomen op 1 januari 1999 te Antwerpen. Daar stond een kruisbeeld waar Christus ontbrak. Kees had het idee om aan dat kruis te gaan hangen. Om de politie te omzeilen werd de foto genomen om 24.00 uur ’s nachts. Kees trok al z’n kleren uit, en klom, slechts gehuld in een lendedoek, op het kruis, dat 4 meter hoog was. Het was op dat moment ?15 graden. Hij heeft er twee minuten gehangen op 3,5 meter boven de grond, en is daarna weer in z’n kleren geschoten. Omstanders konden hun ogen niet geloven… Christus was voor twee minuten tot leven gekomen in Antwerpen.
Kees Meerman is enkele malen met een proces bedreigd wegens het blasfemisch karakter van deze affiche. Inmiddels hangt er weer een stenen Jezus aan het kruisbeeld.
Alles over de cd van Smaad vind je terug via het cd menu.
“Kees Meerman heeft de zegen leuk te zijn in plaats van leuk gevonden te willen worden. Hij geeft de grijze massa op een originele manier op z´n donder door een spervuur aan woorden De songs die zijn monologen afwisselen zijn textueel sterk onderbouwd.”