In het Hol van de Leeuw


Responsive image

In het Hol van de Leeuw
De avonturen van Keesje in Vlaanderen

Van 2005 – 2007 toerde Kees door heel België met:
In het Hol van de Leeuw.

Een one man show waar hij razendsnelle stand up comedy brengt met eigen nummers op drie verschillende instrumenten (!)
Een programma met een duizelingwekkende vaart .

Over hoe vreselijk het is om Hollander te zijn in Vlaanderen.
Over hoe vreselijk het is om Hollander te zijn.
Een one man show over moslim, Amerikaans en Vlaams extremisme.
Niet extreem linx, niet extreem rechts… wel extreem.
Een heerlijk avondje zinvol geweld.

Dat de affiche nogal heftige reakties uitlokt mag geen verrassing zijn. Overal waar hij komt met deze show duiken protesten op. De affiche is al beland op kabinetten van ministers, die hard hun best deden niet in de lach te schieten. De affiche werd massaal gestolen, beklad, verscheurd, verafgood, en God weet wat er nog mee gedaan is.

Vooral extreem rechts voelt zich geneukt.
Kees zegt zelf over de affiche: ´Hou toch op met al dat gelul. Het heeft het beest goed gedaan. Nog regelmatig krijg ik kaartjes met ´bedankt´ in de bus, of hoor ik een eenzaam gegrom op mijn antwoordapparaat om 4 uur ´s nachts. Ik wil maar zeggen: Het beest is eenzaam. Heeft een beetje liefde nodig…´
In De Morgen, De Standaard, Gazet van Antwerpen en Zone 03 stonden paginagrote artikelen over zijn show en de commotie die het veroorzaakte.

In de volksmond is de affiche al uitgeroepen tot ´meest controversiele affiche van het nieuwe millenium´. Het is maar dat u het weet.

Voor de reaktie van Extreem Rechts; zie ´Actueel´

Ondanx het extremistisch gepiep wordt de show buitengewoon goed onthaald. ´In het Hol van de Leeuw´ is de meest veelzijdige show die Kees ooit gemaakt heeft. Het laat de vele facetten van zijn kunst zien.



Recensies


In het Hol van de Leeuw – recensies

Zingen en muziek maken gaan hem goed af, want hij heeft een geweldige stem waarmee van chanson op swingend rocknummer wipt.
Als een ongeleide projectiel gaat hij tekeer tegen vastgeroeste administratie en handjeklap tussen politieke vrienden.
Als Hollander geeft hij net zo goed af op de Hollanders die hier tegen luidkeels tegen de kathedraal komen pissen, als op de bewoners van Antwerpen die zich laten inpakken door een zwalpend bestuur.
Het Vlaams Belang krijgt voorrang in zijn harde aanpak, maar hij is evenmin mals voor moslims, Afrikanen, Amerikanen of Marokkanen.
Snel en hard volgen de jokes elkaar op.
Ga kijken naar Meerman, en stel vast dat hij zijn vak kent, knap kan entertainen, durft experimenteren, scherp en kritisch is, maar nooit bot.
(Zone 03)

Kees Meerman bedrijft politieke satire, bekritiseert de neiging van minderheden om elkaar aan te vallen én geeft zichzelf bloot, en dat allemaal in één show, die al op voorhand controversieel mocht heten: ´In het Hol van de Leeuw´.
Meerman is een buitenbeentje. Terwijl komisch Vlaanderen en masse voor stand up kiest, blijft hij zweren bij een stijl met zang en dans tussen de grappen door. Dat vloekt welbewust met het provocatieve van zijn politieke satire.
Niemand anders dan hij zal het in zijn hoofd halen om te vertellen over zijn ervaring met Filip de Winter in de darkroom.
Meerman verlekkert zich aan de stijlloosheid van de Antwerpenaar, autoch- en allochtoon. Hij snauwt zowel allochtoon als autochtoon af… hij wordt er alleen maar toleranter van.
Zo in your face als Meerman de politieke satire beoefent, zo belicht hij ook zijn eigen persoon in het tweede deel van zijn show. Waar andere komieken zichzelf voorstellen als schattige schlemielen, is Meerman eerlijk op het genante af. Zijn beschrijving van relationele eenzaamheid is even realistisch als hilarisch.
Meerman heeft een goede stem. Een aanrader!
(De Standaard, Mark Cloostermans)

Wat topmodellen van H&M overkomt, maakt Kees Meerman dezer dagen ook mee. De affiches van zijn theatershow ´In het Hol van de Leeuw´ worden massaal gestolen of gevandaliseerd.
(De Morgen, Wilfried Eetezonne)

Veruit de beste affiche die ik in jaren gezien heb.
(Dimitri Verhulst in Humo)


Foto's


Copyright @ 2001-2015 Kees Meerman