5 Liederen van verstilling


Responsive image

Beluisteren


5 Liederen van verstilling
Er zijn 18 verschillende instrumenten te horen op deze cd. Onder andere sitar, dobro, tablas, darbooka en een strijkkwartet.

De opzet was groter dan ooit.
De cd is opgenomen in Antwerpen, in de studio van Kees’ goede vriend
Patrick van Hofwegen. De studio ligt op een steenworp van de Schelde.

Voor het eerst werkte Kees met zoveel muzikanten.
De arrangementen maakte hij zelf.
Zelfs een strijkkwartet kwam er aan te pas, waarvoor hij samen met
Patrick van Hofwegen de partijen schreef.

De werkwijze was ook heel anders dan de vorige cd.
Er werd nooit gerepeteerd.
Ze nodigden muzikant voor muzikant uit in de studio,
en bouwden zo langzaam de nummers op.
Ook de zang werd apart ingezongen.
Een geheel nieuwe werkwijze voor Kees.

Ook de inhoud is heel anders dan zijn vorige cd’s. Niet een registratie van een theaterprogramma, maar gewoon enkele nummers die Kees heel graag wilde zingen.
Hij koos voor enkele overbekende klassiekers (niet de makkelijkste opgave).

Zo brengt Kees een unieke, vernieuwende interpretatie van Het Dorp van Wim Sonneveld,
en zingt hij Vriendschap van het Goede Doel. Dit nummer heeft hij helemaal uitgekleed,
en blijft in z’n naakte, pure vorm kwetsbaar overeind.

Ook qua zang is het een vernieuwende cd geworden.
Kees laat hier zijn zuivere stemgeluid horen. Geen grom, geen rauwe korrel.

5 Liederen van Verstilling is een cd met 5 nummers:

Vriendschap (Het Goede Doel)
Het Dorp (Wim Sonneveld)
Benauwd (Hans de Booij)
Antwerpen Stad (Kees Meerman)
Het ligt niet aan mij (Kees Meerman)

“Het thema van de cd is dat de wereld elke dag lelijker wordt. Dat alles wat mooi is plaats moet maken voor herrie, beton en anonimiteit. Zelfs het mooie dorpje waar Kees geboren is, is verkracht door nieuwbouwwijken, en de weilanden waar hij vroeger ravotte zijn nu asfaltwegen. In Benauwd zit ook de prachtige zin: Niets uit mijn jeugd is nog bewaard. Een cd die op een stille manier toe kijkt hoe alles langzaam afgebroken wordt.

Meer recensies …

Muzikanten

Op deze cd zijn enkele topmuzikanten te horen. Zoals Guus Westdorp, de laatste pianist van Toon Hermans, en vaste begeleider van oa Liesbeth List.

Aan de cd werkten mee:

Sitar Mark Bogaerts
Tablas, darbooka Pierre Narcis
Pauken, vibrafoon, marimba, klokkenspel Carlo Willems
Piano, harmonium Guus Westdorp
1e Viool Sterre de Raedt
2e Viool Elke Vandeverre
Altviool Natalie Glas
Cello Murat Bakeev
Contrabas Dominique Osier
Viool-dubbels Luc de Gezelle
Gitaar, dobro Maarten van Damme
Zang, piano Kees Meerman

Kees interviewt zichzelf

Kees: Zeg Kees, waarom heb je eigenlijk een cd gemaakt met covers erop?

Kees: Goeie vraag. Het is eigenlijk heel organisch gegaan. Ik was helemaal niet van plan om nu al een nieuwe c.d. te maken. Ik had andere dingen die ik eerst wilde doen. Maar op een zonnige herfstdag liep ik over het strand, en ik kreeg ineens ideeen. Ik was namelijk al de hele zomer `Vriendschap’ van `Het Goede Doel’ aan het zingen, en wilde daar iets mee doen. Evenals `Antwerpen Stad’, een nummer dat ik twee jaar geleden geschreven heb, en waar nix mee gebeurde. Ik wilde altijd al een eigen versie maken van `Het Dorp’ van Sonneveld, en `Benauwd’ van Hans de Booij wil ik al 7 jaar zingen. Toen ik over dat strand liep was ik gewoon wat voor me uit aan het neurien. `Vriendschap’, geloof ik. En toen `Het Dorp’. En opeens zag ik het helemaal voor me. Het kwam allemaal samen. Ik wist dat ik het ging maken, ik wist alleen nog niet wanneer.

Kees: Goh, zeg, wat interessant. En hoe ging het toen verder?

Kees: Wel, ik heb het enige tijd laten rusten, en met kerst begon het weer te borrelen. Ik heb toen Guus opgebeld (Guus Westdorp, pianist en goede vriend, nvdr) om te vragen of hij een demo met mij wilde maken. Zo gezegd, zo gedaan. Ik vond de demo echt fantastisch, en toen zijn de poppen aan het rollen gegaan. Ik wilde de demo van `Antwerpen Stad’ opnemen in de studio van Patrick (Van Hofwegen, goede vriend en studiobaas, nvdr). Toen was ik in zijn studio, en dacht ik: waarom neem ik de cd hier niet op?

Zo gezegd, zo gedaan. Vanaf toen is eigenlijk alles heel snel gegaan. In februari ben ik muzikanten gaan zoeken en in maart zijn we gaan opnemen. Kees: Wat is het verschil tussen deze cd en eerdere? Kees: Het belangrijxte verschil is natuurlijk de vele covers. Dat heb ik echt nog nooit eerder gedaan. Verder is heel belangrijk, dat ik deze cd echt samen heb gemaakt. Patrick (van Hofwegen, nvdr) is echt een enorme steun voor mij geweest. Een klankbord. Iemand aan wie ik kon vragen: wat vind jij als… Patrick heeft een zeer goede muzieksmaak en een nuchtere kijk op dingen, en het was zalig om `een extra paar oren’ te hebben. De grootste uitdaging aan de c.d. waren de strijkarrangementen schrijven. Ik wilde dat absoluut zelf doen. Maar ik had dat nog nooit eerder gedaan. Samen met Patrick hebben wij 2 weken lang 14 uur per dag zitten werken tot we er bij neervielen. Daar heb ik waanzinnig veel van geleerd. Dat was echt een enorme sprong voorwaarts voor mij. Het leren orkestreren, fouten maken, erachter komen waarom iets niet werkt. Een enorme uitdaging. En het andere enorme verschil met vroeger is de manier van opnemen. Hier hebben we het op de `klassieke’, geëikte methode gedaan, ik bedoel: instrument voor instrument opgenomen. Dat was echt zalig. Zo hadden we controle over alle partijen, en konden we in de mix nog alles manipuleren. Ook daar heb ik geen spijt van.

Kees: Wat blijft je het meest bij aan deze c.d.?

Kees: Ik heb me werkelijk overal mee bemoeid (tot grote irritatie van de geluidsman). Ik weet dat ik het hem heel moeilijk heb gemaakt, maar ik heb daar geen spijt van. Ik ben misschien heel streng, maar er is maar 1 iemand die weet hoe die c.d. moet klinken, en dat ben ik. Dat wil dus ook zeggen dat er naar mij geluisterd moet worden, en dat ik min of meer `de baas’ ben. Dat was een vrij moeilijke rol om te spelen, het vroeg heel veel moed, om iedere keer als iedereen zei: zo, dat was goed, te moeten zeggen: nee, dat was niet goed, nog een keer. Ik ben niet langer bang om mijn zin door te drijven. En het heeft resultaat gehad. Ik luister nu naar een cd waar ik tevreden over ben.

Kees: Je hebt voor deze c.d. opnieuw bijna alles zelf gedaan… Gezongen, de texten geschreven, een groot deel van de arrangementen gemaakt, je bemoeid met de mix… Was dat niet vermoeiend?

Kees: Ik had van tevoren nooit kunnen verwachten dat het zo zwaar ging zijn. 2 Maanden lang aan maar 1 ding werken. Geen dag vrij, heel m’n prive-leven opgeven… Van ’s morgens tot ’s nachts op de top van je kunnen functioneren… Ik ben dan ook in een enorm gat gevallen toen ’t af was. Ik had me zo verheugd op een paar vrije dagen, maar toen die er waren, was het net of ik er niet was. Ze glipten uit m’n handen. Ik weet niet of ik het ooit nog zo kan opbrengen. Maar het was het waard voor mij… iedere seconde.

Kees: Wat zijn je verdere plannen?

Kees: Ik begin nu te werken aan een stand up comedy programma dat deze zomer moet gaan spelen in Antwerpen. Daarna ga ik werken aan een nieuw programma.

Kees: Dat klinkt goed. Wil je verder nog iets kwijt aan de lezers?

Kees: Ja: Kill George Bush.

Kees Meerman, juni 2004



Kopen


1 Cd: 15 € – 2 Cds 25 € – 3 cds 35 – 4 cds 42,50 – 5  cds 50 € – Prijzen inclusief porto

Voor een gesigneerd exemplaar betaal je 1 € extra per cd. Vermeld dan bij de betaling; ‘gesigneerd’

Rekeningnummer: 409 8567 662 84 t.n.v. Kees Meerman, Antwerpen

Iban: BE034098 5676 6284 Bic: KREDBEBB

Vermeld je naam, adres en de titel(s) vd cd – en dan krijg je ze thuisgestuurd!



Recensies


5 Liederen van verstilling – recensies

Kees Meerman is een begenadigd zanger die met de gepaste intonatie en timing al menig prachtig lied op cd zette. Met zijn vierde cd laat hij weer een andere kant van zijn creativiteit zien. Drie zeer bekende songs steekt hij in een nieuw jajse en maakt er 3 compleet nieuwe songs van. Neem maar het overbekende Het Dorp van Wim Sonneveld.Door zijn muzikale aanpak maakt Meerman er een nieuw lied van. Ook Benauwd (Hans De Booij) en Vriendschap (Het Goede Doel) worden zo benaderd dat Kees zijn eigen lied van maakt en hier en daar aan tekstvernieuwing doet. Antwerpen stad is een mooie ode aan Antwerpen. In dit lied en in het zeer intimistische Het ligt niet aan mij ontdekt men hem als tekstschrijver. Hij heeft een geheel eigen stijl en benadert de onderwerpen op een hem typische manier. Beide liedjes klinken heel goed en vooral in Het ligt niet aan mijontdekt men de eigenzinnige poëtische benadering van Kees. Hij zingt met de juiste timing en intonatie terwijl de minieme pianoklanken de woorden onderstrepen. Spijtig dat de CD slechts 5 nummers telt !
(Harry de Bock voor kKunst)

Deze cd verdient het om in massale hoeveelheden aangekocht te worden, want deze wondermooi gearrangeerde en al even indrukwekkend ingezongen nummers behoren zonder meer tot het beste wat we de laatste tijd in onze eigen taal gehoord hebben.
(Ivo Moelans voor Uitkomst)

In plaats van een sobere gitaar- of pianobegeleiding zoals op Mens te Koop, zijn album van vorig jaar, opteerde hij voor een rijk geschakeerde muzikale ondersteuning door klassiek geschoolde muzikanten. Een verademing. Zijn bewerking van Vriendschap, ooit een hit voor Het Goede Doel, is meteen een schot in de roos. Ontdaan van iedere jaren tachtig meligheid is het stukken sterker dan het origineel. InHet Dorp van Jean Ferrat / Wim Sonneveld vibreert zijn stem van ingehouden woede en pijn om de teloorgang van het dorp uit zijn eigen jeugd. Hij geeft de text een sterke persoonlijke dimensie. De wereld die elke dag lelijker wordt is ook het thema van Benauwd, een minder bekend nummer van Hans de Booij. De fantastische arrangementen voor harmonium en viool stuwen de verontwaardigde stem van Kees naar een verrassend sterke prestatie. Een nummer dat groeit bij elke beluistering.
Tijd om wat gas terug te nemen met een lieflijk Antwerpen Stad, een ode van een uitgeweken Nederlander aan de stad waar hij zich thuis voelt. Muzikaal is dit nummer onverwacht cosmopolitisch: een Indische tabla en sitar jammen vrolijk met een dobro-gitaar uit Louisiana terwijl een marimba voor een Caraibische noot zorgt…
(Luc De Keersmaecker)

Vriendschap van Het Goede Doel en Het Dorp van Wim Sonneveld klonken, herleid tot de naakte essentie, nog nooit zo mooi en cynisch. En ook de drie andere nummers (waarvan twee eigen composities) passen in het plaatje. Deze mooie, maar wrange cd is te verkrijgen in oa Fnac.
(Mark Coel voor Zizo)


Foto's


Copyright @ 2001-2015 Kees Meerman